Zimní směs do ostřikovačů v autě je speciálně navržena tak, aby zvládla nízké teploty a zajistila účinné čištění čelního skla během zimních měsíců. Její složení je stavěno tak, aby pročistilo sklo od bláta, sněhu, posypové soli i od ledu.
Kromě toho chrání svým složením a aplikací na čelní sklo i samotné stěrače, konkrétně jejich gumu na stírané ploše, od toho, aby přimrzly k čelnímu sklu.
Sekundárně je z hlediska funkce cílem zimní kapaliny zabránit jejímu zamrzání v ostřikovacím systému, ať už jde o čerpadlo, hadičky nebo trysky. Aby se dosáhlo tohoto účinku, obsahuje zimní směs látky, které snižují bod jejího mrazu, takže předcházejí krystalizaci vody a tím udržují směs v kapalném skupenství.
Za tímto účelem je nejčastěji používanou látkou alkohol. Jedná se obvykle o ethanol, isopropanol nebo metanol. Ten první má výborné protimrazové vlastnosti a působí jako velmi dobrý rozpouštěč různých nečistot, což pomáhá k pročištění skla v zimě.
Pokud jde o isopropanol, ten se v zimní kapalině do ostřikovačů používá pro jeho schopnost podpořit rychlé odpařování, čímž snižuje šance na opětovné zamrznutí směsi na skle během jízdy, kdy teplota na skle prudce klesá. Mezi další látky patří čistící a odmašťovací přísady, glykol, voda a doplňkové látky typu parfémy a barviva.
Zatímco zimní směs je tedy svým složením navržena tak, aby poskytovala dlouhodobou ochranu skla a jeho čistotu v podmínkách nízkých teplot, námrazy, sněhu či větru, letní se zaměřuje více na pročištění skla a to od typických letních „faktorů“.
Jde zejména o prach, usazeniny od něj, písek, skvrny od deště včetně vodního kamene a mrtvý hmyz, který do čelního skla narazí a zde se pak rozkládá.
Přechod mezi letním a zimním obdobím, nebo naopak, je v posledních letech v našich podnebných podmínkách mnohdy nepatrný. To je i jeden z důvodů, proč se mnohým motoristům nepodaří vyprázdnit z nádoby celou kapalinu z předchozího období. Výsledek? Po dolití nové může dojít ke smíchání dvou směsí.
Zatímco v případě použití zimní směsi v letním období prakticky nic nehrozí, možná kromě nižší účinnosti na vyčištění skla naopak to neplatí. Prvním rozdílem mezi nimi je hustota, takže letní směs zůstane v nádobě níže a zimní bude výše.
Důležitější je však druhý důvod a to účinnost v zimním období. Přimícháním zimní směsi do letní na začátku zimy dojde ke zvýšení tzn. bodu mrazu, čili výsledný směs může spíše zamrznout. Zároveň je třeba pamatovat na chemickou nekompatibilitu, což může vést ke snížení účinnosti kapaliny, jejímu pěnění a riziku poškození trysek.
Rozdíl mezi kvalitní zimní směsí do ostřikovačů a tou nekvalitní je především ve složení. To určuje výslednou účinnost, vlastnosti a užitnou hodnotu. Zatímco ty kvalitnější a dražší zimní kapaliny obsahují jako hlavní látku proti zamrzání zejména ethanol, ty levné se ve složení spoléhají na metanol, který má toxické vlastnosti.
Mezi ně patří i zvýšená míra poškozování plastů a pryžových částí, bez újmy se nemusí obejít ani karoserie, kde na jejím laku mohou vznikat bledé fleky. Problematickou látkou ve složení může být i příliš vysoké zastoupení isopropanolu.
Naopak kvalitnější zimní směsi si dávají na složení záležet. Mohou obsahovat ethanol, propylenglykol nebo ethylenglykol, které jsou k autu šetrnější.
Při výběru podle složení si dejte pozor také na čisté koncentráty. Ty jsou určeny ke zředění s vodou, kde podle konkrétního poměru získáte směs s požadovanou mrazuvzdorností. Jejich rizikem je příliš agresivní složení právě pro plasty nebo pryž.
Z pohledu spotřebitele by měla být kritériem i funkčnost do určité teploty. Standardem jsou zimní směsi s mrazuvzdorností do -20 °C, ale pokud bydlíte v podmínkách silnějších mrazů nebo delší zimy, lepší jsou přípravky s mrazuvzdorností do -40 °C . To, na co naopak není třeba primárně příliš koukat, je barva nebo vůně směsi.
Mít správnou kapalinu do ostřikovačů je důležité pro provoz a jízdu v zimním období, ale co dělat, pokud jste přišli k autu a to je zasněžené a zamrzlé?
V tomto případě je třeba se na to připravit předem a pořídit si kvalitní výbavu. Ta by měla zahrnovat v první řadě metličku na odklízení sněhu a škrabku na led. Jedná se o rychlou první pomoc, která se bude hodit i tehdy, když auto běžně parkujete v garáži. Nikdy totiž nevíte, kdy zastanete na ulici a do hodiny přijdou sníh či mráz.
Pokud jde o okna, ať už čelní sklo, boční skla nebo zadní sklo, na námrazu mohou pomoci i rozmrazovače. Jedná se o tekuté prostředky v podobě sprejů, roztoků či rozprašovačů, které fungují na chemickém principu rozmrazení sněhu a ledu.
I tu hlavní složkou obvykle alkoholy, které po aplikaci ničí chemické vazby mezi ledovými krystaly a tak způsobí roztání námrazy na okně. Kromě toho obsahují také složky proti opětovnému zamrznutí rozpuštěného ledu na povrchu skla. Ty lépe mají ve složení i čistící přísady na odstranění solí a šmouh.
Oproti zimní směsi do ostřikovačů nabízí jednorázovou pomoc v silné koncentraci, což se hod právě na rychlý start v námraze. Jejich použití je snadné a rychlé a v kombinaci s kvalitní kapalinou vám dají jistotu výhledu během celé zimy.
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 13.11.2024
zakoupené na runder.cz 12.11.2024
zakoupené na runder.cz 10.11.2024
zakoupené na runder.cz 21.11.2024